Γενική Περιγραφή: Ο Δάσκαλος έχει ως έργο του τη διδασκαλία των μαθημάτων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε μαθητές ηλικίας από έξι ως δώδεκα ετών και είναι ο καθοδηγητής του παιδιού στα πρώτα χρόνια της ζωής του. Με την προσωπικότητα, το παράδειγμα και τις γνώσεις του συμβάλλει στην καλλιέργεια του παιδιού, την εξέλιξη και την πρόοδό του μέσα στη κοινωνία. Οι αρμοδιότητες του επαγγέλματος περιλαμβάνουν τις εξής δραστηριότητες:
Απαιτούμενη Εκπαίδευση: Για να γίνει κάποιος Δάσκαλος πρέπει να σπουδάσει στα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων.
Απαιτούμενες Δεξιότητες: Ο Δάσκαλος χρειάζεται να διαθέτει:
Επαγγελματικές Προοπτικές: Η πληθώρα αποφοίτων Δασκάλων έχει επιπτώσεις στην επαγγελματική τους αποκατάσταση είτε στη δημόσια εκπαίδευση, είτε ως μισθωτών ή φροντιστών στον ιδιωτικό τομέα της εκπαίδευσης, ή ακόμα και σε άλλες συναφείς δραστηριότητες. Σήμερα, το γεγονός ότι η χώρα μας υποδέχεται έναν αρκετά μεγάλο αριθμό αλλοδαπών που δεν μιλούν την ελληνική γλώσσα φαίνεται να δημιουργεί νέες ευκαιρίες επαγγελματικής απασχόλησης των Δασκάλων. Ο Δάσκαλος μπορεί να φτάσει μέχρι το βαθμό του Διευθυντή Δημοτικού Σχολείου ή του Συμβούλου. Απασχολείται κυρίως στη δημόσια και ιδιωτική πρωτοβάθμια εκπαίδευση και σε πολλών ειδών εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές δραστηριότητες, όπως στην παιδαγωγική έρευνα. Ως ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να ιδρύσει δικό του ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ή να ασχοληθεί με ιδιαίτερα μαθήματα.
Οι αμοιβές του Δασκάλου είναι μέτριες αλλά σταθερές.
Εργασιακές Συνθήκες και Περιβάλλον: Ο Δάσκαλος εργάζεται καθημερινά σύμφωνα με το πρόγραμμα του σχολείου, αλλά οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις δεν τελειώνουν με το σχολικό ωράριο. Περιλαμβάνουν την αναγκαία προετοιμασία του για τη διδασκαλία, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των μαθητικών εργασιών, καθώς και την προετοιμασία και συμμετοχή του στις διάφορες σχολικές εκδηλώσεις. Στην περίπτωση που εργάζεται στην επαρχία, μπορεί να χρειαστεί να διδάσκει σε περισσότερες από μία ή και στις έξι τάξεις κάθε ημέρα. Όταν στις σχολικές τάξεις ο αριθμός των μαθητών είναι αυξημένος, το έργο του περιπλέκεται και δεν έχει πάντα τη δυνατότητα να επικοινωνεί σε ατομική βάση με τους μαθητές του, για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα προβλήματά τους. Το ωράριο εργασίας στα δημόσια δημοτικά σχολεία των μεγάλων πόλεων μπορεί να είναι εναλλασσόμενο, άλλοτε πρωί και άλλοτε απόγευμα, ανάλογα με τις συνθήκες του κτιρίου όπου λειτουργεί το σχολείο. Ο Δάσκαλος παρακολουθεί την όλη λειτουργία του δημοτικού σχολείου και οι σχολικές αργίες και διακοπές θεωρούνται προνόμιο του κλάδου.
Επαγγελματικές Οργανώσεις: Ο συλλογικός φορέας που τους εκπροσωπεί είναι η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ) και οι τοπικοί Σύλλογοι.