Πάνω από 200 E-Learning Προγράμματα

Τα συστατικά για ένα αποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα

Οι γνώσεις και οι συνακόλουθες δεξιότητες του εργατικού δυναμικού αποτελούν δύο από τους σημαντικότερους παράγοντες που συμβάλλουν στη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μιας χώρας. Επιπλέον, σύμφωνα με εμπειρικές μελέτες, η καλύτερη εκπαίδευση συνδέεται με ένα σύνολο ωφελειών και σε προσωπικό επίπεδο, όπως υψηλότερο εισόδημα και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Επομένως, είναι ιδιαίτερα σημαντική η αναγνώριση και ενίσχυση των παραγόντων εκείνων που συντελούν στη βέλτιστη απόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος και, κατ’ επέκταση, στο καλύτερα καταρτισμένο εργατικό δυναμικό.

Ως εκ τούτου, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνας The Learning Curve, που διεξήγαγε το Economist Intelligence Unit για το 2012, η οποία αποτυπώνει τις επιδόσεις των μαθητών για 40 χώρες αναφορικά με τις γνωστικές δεξιότητες και το μορφωτικό τους επίπεδο, συγκεράζοντας τα αποτελέσματα τριών επιστημονικών ερευνών (PISA, PIRLS και TIMSS). Τις δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η Φινλανδία και η Νότια Κορέα, δύο χώρες με έντονες διαφορές μεταξύ τους. Συνολικά στην πρώτη δεκάδα συμπεριλαμβάνονται άλλες τρεις ασιατικές χώρες (Χονγκ-Κονγκ/Κίνα, Ιαπωνία, Σιγκαπούρη), άλλες τρεις ευρωπαϊκές (Ην. Βασίλειο, Ολλανδία, Ελβετία), η Νέα Ζηλανδία και ο Καναδάς. Η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία δεκάδα, καταλαμβάνοντας την 31η θέση, καθώς συγκεντρώνει τη χαμηλότερη βαθμολογία συγκριτικά με τις υπόλοιπες ανεπτυγμένες οικονομίες της έρευνας.



Πίνακας 1. Κατάταξη χωρών σύμφωνα με τις γνωστικές δεξιότητες και την απόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος

Χώρα

Θέση

Χώρα

Θέση

Χώρα

Θέση

Χώρα

Θέση

Φινλανδία

1

Ιρλανδία

11

Σουηδία

21

Ελλάδα

31

Ν. Κορέα

2

Δανία

12

Τσεχία

22

Ρουμανία

32

Χονγκ-Κονγκ-Κίνα

3

Αυστραλία

13

Αυστρία

23

Χιλή

33

Ιαπωνία

4

Πολωνία

14

Ιταλία

24

Τουρκία

34

Σιγκαπούρη

5

Γερμανία

15

Γαλλία

25

Αργεντινή

35

Ην. Βασίλειο

6

Βέλγιο

16

Νορβηγία

26

Κολομβία

36

Ολλανδία

7

Ην. Πολιτείες

17

Πορτογαλία

27

Ταϊλάνδη

37

Νέα Ζηλανδία

8

Ουγγαρία

18

Ισπανία

28

Μεξικό

38

Ελβετία

9

Σλοβακία

19

Ισραήλ

29

Βραζιλία

39

Καναδάς

10

Ρωσία

20

Βουλγαρία

30

Ινδονησία

40

Πηγή: The Learning Curve 2012.

Εξετάζοντας τις δύο χώρες με το αποτελεσματικότερο εκπαιδευτικό σύστημα, δηλαδή τη Φινλανδία και τη Νότια Κορέα, παρατηρεί κανείς ότι υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές. Η σημαντικότερη έγκειται στο ποσό του χρόνου που δαπανάται για μελέτη. Στη Νότια Κορέα η πλειοψηφία των μαθητών μετά το τέλος της σχολικής ημέρας παρακολουθεί ιδιωτικά μαθήματα, κάτι που σπάνια απαντάται στην περίπτωση της Φινλανδίας. Σημαντικές είναι και οι αποκλίσεις όσον αφορά στις αποδοχές των εκπαιδευτικών (ο μέσος μισθός ενός δασκάλου στη Ν. Κορέα είναι υπερδιπλάσιος του μέσου εθνικού μισθού, ενώ στη Φινλανδία προσεγγίζει το μέσο μισθό) και στην αναλογία μαθητών-δασκάλου, η οποία είναι φυσικά πολύ υψηλότερη για Ν. Κορέα. Ωστόσο, και οι δύο χώρες διακρίνονται από κάποια χαρακτηριστικά που αποδεικνύονται καθοριστικά για την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών τους συστημάτων. Το πρώτο έγκειται στη βαρύτητα που αποδίδεται στη διδασκαλία και στις προσπάθειες που καταβάλλονται για την πρόσληψη και κατάρτιση του διδακτικού προσωπικού. Το δεύτερο έχει να κάνει με ένα κοινό πολιτισμικό χαρακτηριστικό: και οι δύο κοινωνίες είναι εξαιρετικά υποστηρικτικές όσον αφορά στην εκπαίδευση, καθώς η διάχυση της μάθησης συνιστά ηθικό σκοπό του πολιτικού και κοινωνικού συστήματος.

Τα κυρία συμπεράσματα που απορρέουν από την έρευνα μπορούν να συνοψισθούν στα εξής: το ποσοστό των δαπανών που κατευθύνονται στην εκπαίδευση είναι μεν σημαντικό, εντούτοις από μόνο του δεν συνεπάγεται βελτίωση της επίδοσης του εκπαιδευτικού συστήματος. Πιο σημαντικές αποδεικνύονται οι πολιτισμικές παράμετροι και οι αξίες που περιβάλλουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα, οι οποίες μπορούν είτε να το υποστηρίζουν είτε να το υπονομεύουν. Για το λόγο αυτό και, παρόλο που η αλλαγή πολιτισμικών χαρακτηριστικών είναι περίπλοκη, είναι κρίσιμη η εξάλειψη των αρνητικών στοιχείων για την επίτευξη καλύτερων εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων. Στους υψηλότερους δείκτες μαθητικής επίδοσης κεντρικό ρόλο παίζει και η ποιότητα των διδασκάλων. Επομένως, η κατάρτιση και επιμόρφωσή τους θα πρέπει να συνιστά υψηλή προτεραιότητα. Τα εκπαιδευτικά συστήματα, τέλος, χρειάζεται να λαμβάνουν υπόψη την αέναη μεταβολή που συντελείται στο σύγχρονο κόσμο και να εφοδιάζουν τους μαθητές με ικανότητες που πιθανόν να αποδειχθούν απαραίτητες στο μέλλον.

Εξετάζοντας την περίπτωση της Ελλάδας και το γεγονός ότι βρίσκεται σε πολύ χαμηλές θέσεις στις διεθνείς έρευνες απόδοσης των μαθητών, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι εν λόγω έρευνες εστιάζουν κυρίως στην απόδοση όσον αφορά στην εφαρμογή των θεωρητικών εννοιών, ενώ οι έλληνες μαθητές θεωρούνται καλύτεροι στη θεωρία. Πέρα από αυτό, όμως, κυρίαρχο χαρακτηριστικό του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι ότι οι μαθητές, στην πλειοψηφία τους, αφιερώνουν πολλές ώρες καθημερινά στην παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων μετά το τέλος της σχολικής ημέρας. Παράλληλα, σύμφωνα με έλληνες εκπαιδευτικούς, δεν υπάρχει ενιαίος στόχος στην ελληνική εκπαίδευση γεγονός που δημιουργεί σύγχυση σε μαθητές και καθηγητές επηρεάζοντας αρνητικά τις επιδόσεις των πρώτων. Σε κάθε περίπτωση, η συνεχής επιμόρφωση των ίδιων των καθηγητών αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση προκειμένου να βελτιωθούν οι επιδόσεις του εκπαιδευτικού μας συστήματος.


Δανιηλοπούλου Νικολέτα

 

Προγράμματα e-Learning

Uoa Gifts shop