Πού τελικά θα κινηθούν οι βάσεις φέτος; Αυτό είναι ένα ερώτημα που δύσκολα θα απαντήσει κανείς με απόλυτη βεβαιότητα. Ωστόσο, παρά τις ιδιαιτερότητες του φετινού συστήματος, υπάρχει η δυνατότητα να εξαχθούν ορισμένα συμπεράσματα.
Συγκεκριμένα και όπως εξηγεί στην εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής» ο εκπαιδευτικός και αναλυτής της εκπαίδευσης κ. Γιώργος Χατζητέγας, τα στατιστικά βαθμολογικά στοιχεία των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2016 μπορούν να αποδελτιωθούν ως ακολούθως:
Στο 1ο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών οι βάσεις εισαγωγής θα παρουσιάσουν μικρή πτώση. Υπάρχει ωστόσο για πρώτη φορά ένα «σκληρό» δεδομένο: η αντιστοιχία 13.000 θέσεων και 28.000 υποψηφίων... Άρα η βαθμολογική βάση εισαγωγής στο πεδίο θα είναι κοντά στα 12.000 μόρια.
Στο 2ο επιστημονικό πεδίο, εντυπωσιακό είναι ότι είναι ότι στο μάθημα της Φυσικής πάνω από 5.000 υποψήφιοι έδωσαν γραπτά με βαθμούς από 19 ως 20. Υψηλές επιδόσεις κατέγραψαν οι υποψήφιοι και στο μάθημα της Χημείας.
Το μεγάλο πλήθος ωστόσο των σχολών και των τμημάτων του 2ου επιστημονικού πεδίου σε συνδυασμό με την απουσία του βαθμολογικού πριμ της προφορικής βαθμολογίας θα οδηγήσουν σε σημαντική πτώση. Κατά συνέπεια, οι υποψήφιοι θα πρέπει να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους δελτία κατά φθίνουσα σειρά επιθυμίας.
Στο 3ο επιστημονικό πεδίο, η σχετικά εύκολη θεματολογία της Φυσικής και της Χημείας και η απουσία των Μαθηματικών οδηγεί τις βάσεις στα ύψη. Οι Ιατρικές Σχολές στα μεγάλα αστικά κέντρα θα κινηθούν πάνω από τα 19.000 μόρια ενώ οι περιφερειακές Ιατρικές του Ηρακλείου, των Ιωαννίνων και της Αλεξανδρούπολης είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα κινηθούν πάνω από τα 18.700 μόρια. Η αύξηση των βάσεων στο 3ο επιστημονικό πεδίο θα είναι ορατή σε όλη την κλίμακα των σχολών του πεδίου και θα συμπαρασύρει προς τα πάνω τις Γεωπονικές Σχολές και τα Τμήματα Νοσηλευτικής των ΤΕΙ, τα οποία δεν θα είναι έκπληξη αν κινηθούν ακόμη και στο Διδυμότειχο πάνω από τα 13.000 μόρια.
Δυστυχώς πολλοί υποψήφιοι που δεν επέλεξαν 5ο μάθημα θα παγιδευτούν από την έλλειψη ενημέρωσης. Η έλλειψη σωστής διαβάθμισης στα διαγωνίσματα της Φυσικής και της Χημείας αναδεικνύει σε καθοριστικό παράγοντα της εισαγωγής στις περιζήτητες σχολές του 3ου πεδίου την επίδοση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Στο 4ο επιστημονικό πεδίο ένα εντυπωσιακό ποσοστό μαθητών των Ανθρωπιστικών Σπουδών (66,19%) έγραψε στα Μαθηματικά της Γενικής Παιδείας «κάτω από τη βάση». Πολλοί εξ αυτών ωστόσο θα εισαχθούν στις Παιδαγωγικές Σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι βάσεις των Παιδαγωγικών Σχολών θα παρουσιάσουν μεγάλη πτώση χιλιάδων μορίων και τα τμήματα στην περιφέρεια θα έχουν βάση εισαγωγής πέριξ των 10.000 μορίων.
Στο 5ο επιστημονικό πεδίο, η σημαντική πτώση των βάσεων έχει ως αιτία τις χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων στα Μαθηματικά (το 77,89% έγραψε κάτω από τη βάση). Το μάθημα των Μαθηματικών έχει εδώ αυξημένη βαρύτητα και σε συνδυασμό με την απουσία της προφορικής βαθμολογίας δημιουργεί πτωτικές τάσεις, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις θα υπερβαίνουν τα 1.500 μόρια.